Sri Lanka – Experienta Urbana

urmare de aici…

Dupa cateva zile de stat pe malul oceanului, dupa vizita din parcul national si turul prin plantatiile de ceai, aveam dedicate 2 nopti in Kandy, al doilea oras ca marime din Sri Lanka. Inca de la intrarea in oras simteam ca ne “sufocam”. O aglomeratie de nedescris, ‘jde mii de tuk-tuk-uri, oameni peste tot… de-a dreptul obositor. Grea a fost trecerea de la zonele super verzi si vaste la aglomeratia urbana.

In fine, ne-am cazat, zona de hoteluri fiind cocotata pe unul din dealurile care inconjoara intreg orasul. De jur imprejurul orasului sunt dealuri, pe care s-a extins orasul. Este un continuu sus jos. In afara de partea centrala, unde strazile sunt mai largi, restul strazilor sunt pe doua benzi si destul de inguste. Dupa ce ne-am cazat, am plecat sa vedem dansurile traditionale, programate pentru prima dupamasa. Am reusit sa luam si pranzul, intr-o zona extrem de turistica, care in general se traduce in mancare deloc gustoasa si evaluata la pret de turisti. Din pacate nu prea am avut variante. (timp limitat de cautare inainte de dansuri)

Dansurile lor traditionale sunt o combinatie de costume frumos colorate si ornate si o bataie continua in tobe. Sala de spectacole era o sala cam lovita de vreme, in care au inghesuit cateva sute de oameni, cam ca la caminul cultural la tara. O data in viata “am rezistat”. Totul a culminat cu mersul pe carbuni incinsi executat de doi super meseriasi, care s-au incalzit cu niste facli si s-au incins cu niste flacari. Cand am iesit afara era bine, ca inauntru, sute de oameni si fara sisteme de racorire a salii, au incins atmosfera ca in sauna! Plus mergatorii aia pe jar.

Atractiile Kandy sunt cam toate in jurul lacului central. Am iesit de la dansuri si am plecat in plimbare prin centru. Am trecut si pe langa Templul Dintelui. Nu am intrat, pentru ca era programat pentru ziua urmatoare si trebuia sa ne tinem de program. Dar am avut timp sa luam la picior orasul din centru si pana la hotel. Asta a fost prima zi.

A doua zi am petrecut-o in Gradina Botanica a orasului, o gradina extrem de mare ca spatiu, dar fara sere sau alte cladiri asa cum m-as fi asteptat. Dar acolo fiind vara tot timpul, nu este pericol sa inghete ceva, deci am inteles de ce toate erau afara. Normal, nu? Dupa cateva ore de relax si uitat de aglomeratia urbana, am plecat, nu inainte de a lua ceva suveniruri din magazinul din incinta gradinii. A fost unul din cele mai frumoase magazine de profil pe care l-am vazut.

Pranzul a fost la un “impinge tava” local si traditional. Eram singurii turisti de acolo. Oricand recomand genul acesta de local, chiar daca nu este aspectuos si exista unele retineri. Mancarea a fost foarte buna si oamenii atenti cu noi. Am primit si tacamuri! (ei nu folosesc…)

Fiind in oras am oprit si la mall, de unde am cumparat ceai si scortisoara. Din discutia cu cei care cunosc tara (casatoriti cu localnici), recomandarea este sa cumperi condimente si ceai din magazin. Sunt de aceeasi calitate si cu aceleasi gusturi ca luate de la fabrica, dar preturile variaza intre un sfert si jumatate. Gata cu shopping-araia!

Seara a fost dedicata Templului Dintelui. Este unul din cele mai importante locasuri de cult din tara. Legenda spune ca in timp de Budhha era pe rug, a fost luat un canin, si daruit regelui de atunci. S-a perpetuat ideea ca cine are dintele conduce tara. Au fost si numeroase lupte pentru dintele asta, din acest motiv, a fost luat de fiica regelui, ascuns in par si adus in locul in care este acum templul. In secolul XVII a fost construit templul pentru a proteja dintele.

Sunt 3 slujbe zilnice, dimineata, amiaza si seara, un fel de ritual de spalare a dintelui. Este o sarbatoare anuala, undeva prin august, prin care se scoate dintele si se face o parada. Un elefant este cel care duce acest dinte. In timpul paradei mai sunt cam 100 de elefanti care fac parte din procesiune/parada. Este una din cele mai mari sarbarori budiste din lume.

Ce este frumos in timpul slujbei, este multimea imbracata in alb care aduc flori de lotus pe post de ofranda. Am stat undeva deoparte si ne-am uitat la lume. In momentul de maxim, este cam imposibil sa te mai misti. Dar neavand o ora anume sa plecam, am avut suficient timp sa ne facem o idee despre ce inseamna sa te rogi la ei. Se plateste intrare, dar numai ca turist. E cam 10 dolari de persoana.

Si cam asta a fost experienta noastra urbana. A trecut exterm de repede timpul petrecut in Kandy. Credeam ca o sa ne plictisim si ca nu prea avem ce face, dar pana la urma a meritat si orasul asta locul lui in program.

urmeaza vizita la locurile sacre, cum le numesc localnicii…

Nu pleca prea departe! Pana una alta am lansat si un canal Youtube, cu scurte filmulete din plimbarile noastre: Mihai Popa’s Youtube Channel

This entry was posted in Concediu, Sri Lanka and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Sri Lanka – Experienta Urbana

1. Pingback: Sri Lanka – Prin tara ceaiului | Mihai Popa's Blog

2. Pingback: Sri Lanka – Orasul Sacru Anuradhapura | Mihai Popa's Blog

3. Pingback: Sri Lanka: Excursie Balene si River Safari (video) | Mihai Popa's Blog